درباره گروه
آمار مجموعه ای از مفاهیم و روش هاست که در هر زمینه پژوهش ، برای گردآوری و تعبیر اطلاعات مربوط به آن و انجام نتیجه گیری ها، در شرایطی که عدم حتمیت و تغییر وجود دارد، بکار می رود واژه آمار از کلمه لاتین status سرچشمه گرفته است که به معنای حالت ، وضع یا موقعیت می باشد از این واژه به عنوان ریشه واژه های State (دولت) Statista (دولت شناس یا اطلاعات راجع به دولت دارد) statistic (آمار) که مجموعه معین راجع به دولت می باشد. علم آمار همانند هر علم دیگر در نتیجه نیاز های بشر بوجود آمده است و تاریخی غنی دارد بطوری که از دوران های گذشته تاکنون رشد و تکامل آن ادامه یافته است. در مفهوم کلی، آمار مجموعه داده های عددی مربوط به یک موضوع است. تا قبل از قرن ۱۹ از آمار در زمینه های محدود نظیر مسایل مالیاتی و نظامی استفاده شده و با شروع قرن ۱۹ همراه با تحولات اجتماعی –اقتصادی که در اروپا و سپس درسایر نقاط جهان پدید آمد انجام خدمات اجتماعی به عنوان یک وظیفه برای کشورها مطرح و بدنبال آن ضرورت برنامه ریزی برای ارایه این خدمات کاربرد آمار را به طور فزاینده گسترش داد تا آن جا که امروزه در کلیه زمینه های اجتماعی – اقتصادی به عنوان اصلی ترین وسیله شناخت نیازها و امکانات و مهمترین ابزار برنامه ریزی به شمارمی رود.
در جهان امروز اطلاعات جزو سرمایه های ملی هر کشوری محسوب می شود , تا جایی که این مهم به صحنه رقابت بین المللی تبدیل شده است . با توجه به توسعه فنآوری اطلاعات و رشد فزاینده تکنولوژی ارتباطات، دسترسی به اطلاعات با حجم و سرعت بالا , مدیران بهداشتی و درمانی را در زمینه رعایت اصول مدیریتی و ایجاد هماهنگی لازم و تصمیم گیری سریع یاری می نماید . بکارگیری تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات از مهمترین ابزاری است که امروزه در تمامی سطوح ضروری است و مدیران بهداشتی و درمانی نه تنها از این قاعده مستثنی نیستند , بلکه با توجه به هدف نهایی تشکیلات بهداشت و درمان بکارگیری تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.
پیـش نیـاز حکمـرانی خوب، وجود نظـام آمـاری مطلوب است.
چشم انداز
چشم انداز کلی واحد آمار و تحلیل عملکرد شهرستان چاراویماق
واحد آمار شبکه بهداشت و درمان چاراویماق قصد دارد با استفاده از سیاستهای کلی سلامت ابلاغی از جانب مقام معظم رهبری، سند چشمانداز بیست ساله کشور، نقشه تحول نظام سلامت، قانون برنامه پنج ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران و برنامه های ابلاغی دانشگاه و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تکیه بر نیروهای متعهد، خلاق و نواندیش و بهرهگیری از امکانات، دانش و فناوریهای نوین، همکاری بین بخشی و حمایت معاونت مربوطه ، همانند قبل یکی از شبکه های برتر در اجرای برنامه ها باشد.
رسالت
رسالت گروه آمار و تحلیل عملکرد چاراویماق
با توجه به نیاز مدیران و سیاستگزاران عرصه سلامت به اطلاعات درست و بموقع،گروه آمار و تحلیل عملکردبا اجرای تمهیدات مناسب ، اطلاعات درست و به روز را در سطوح مختلف تصمیم گیری در اختیار مدیران قرار داده و آنها را در زمینه تحلیل و بکارگیری داده ها توانمند خواهد نمود.
اعضای گروه
نام و نام خانوادگی |
سمت |
تحصیلات |
سوابق کاری |
سجاد نیک سرشت |
مسئول واحد آمار و اطلاعات شبکه بهداشت و درمان چاراویماق |
کارشناسی بهداشت عمومی از دانشگاه علوم پزشکی قم |
1)کارشناس دهان ودندان مجتمع سلامت علامه امینی سهند در سال 1396
2)واکسیناتور و مراقب سلامت مرد مجتمع سلامت علامه امینی سهند در سال 1397-1399
3)کارشناس مراقب سلامت ناظر شبکه بهداشت شهرستان چاراویماق در سال 1399-1400
4)کارشناس آمار ،کارشناس ثبت وطبقه بندی علت مرگ و مسئول سامانه پایش از سال 1400تا...
5)کارشناس گسترش شبکه بهداشت چاراویماق از سال 1401 تا ...
چاپ دو مقاله در مجله دانشگاه علوم پزشکی قم با عنوان:
بررسی سلامت روانی و عوامل مرتبط با آن در معلمین مدارس ابتدایی دولتی شهر قم در سال 92-91
عوامل مؤثر بر ارتباط بین اساتید و دانشجویان از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم |
شرح وظایف
- برآورد و تدوین جداول جمعیتی سالانه برحسب سن، جنس، گروه های هدف و مناطق تحت پوشش شبکه و ارائه به ذینفعان.
- تهیه سیمای آمار و جمعیت شهرستان
- برگزاری کمیته آمار و جمعیت سامانه
- تجزیه و تحلیل نتایج طرح های آماری و سرشماری در سطح شهرستان
- نظارت بر شاخص های جمعیتی ثبت شده در سامانه یکپارچه اطلاعات جمعیت (سیاج)
- تهیه و توزیع دفترچه های گواهی فوت
- آموزش پزشکان برای ثبت صحیح گواهی های فوت
- ثبت صحیح و به موقع گواهی های فوت ، فرم های خطی ، جواز دفن و کالبد شکافیهای شفاهی در سامانه ثبت علتی مرگ و میر
- تحلیل داده های مرگ و میر شهرستان
- نظارت بر نحوه عملکرد واحدهای محیطی در اجرای برنامه کشوری نظام جامه ثت علتی مرگ ومیر
-تهیه سیمای مرگ منطقه تحت پوشش
-برگزاری کمیته ثبت علتی مرگ و میر
- مدیریت و پشتیبانی محتوای نرم افزاری سامانه ها
- برگزاری کمیته ثبت علتی مرگ و میر
- مدیریت و پشتیبانی محتوای نرم افزاري سامانه ها
- انجام هماهنگی و پیگیری های لازم در خصوص رفع نواقص و مشکلات نرم افزاری و محتوایی پرونده الکترونیک سلامت
- نظارت، پایش و ارزشیابی از پرونده الکترونیک سلامت با همکاری سایر واحدهای فنی شبکه
- نظارت بر تهیه و بررسی گزارشات حاوی پیشرفت کار، تجزیه و تحلیل روند فعالیتهای مراکز تحت پوشش در پرونده الکترونیک سلامت
- انجام هماهنگی و پیگیری های لازم در خصوص آموزش پرونده الکترونیک سلامت در سطح شبکه برای پزشکان ، دندانپزشکان ، ماماها ، بهورزان و مراقبین و کارشناسان ناظر
- انجام هماهنگی و پیگیری های لازم در خصوص رفع نواقص و مشکلات نرم افزاری و محتوایی نظام ارجاع الکترونیک به سطح 2 ارائه خدمت.
- انجام هماهنگی و پیگیری های لازم در خصوص رفع نواقص و مشکلات نرم افزاری و محتوایی نسخه الکترونیکی
- سیاستگذاری، برنامه ریزی، هماهنگی، پایش و نظارت فنی، ارزشیابی، استاندارد سازی و توانمند سازی در مورد نظام آمار و اطلاعات در سطح شهرستان
- اجرای آئین نامه ها، بخشنامه ها و دستورالعمل های ابلاغی از سوی وزارت بهداشت و دانشگاه و معاونت بهداشتی
- نظارت بر اجرای برنامه عملیاتی سالانه واحدآمار براساس برنامه استراتژیک معاونت بهداشت.
- شناسایی نیازهاي آماري شهرستان، طبقه بندي و اولویتبندي آن ها با همکاري دستگاه هاي اجرایی سطح شهرستان
- جمع آوری آمار و اطلاعات و تهیه گزارش عملکرد شبکه بهداشت و درمان چاراویماق در سطوح و گروههای مختلف ستادی با رویکردهای متفاوت (تهیه نمودار های لازم و پردازش و تحلیل آمار با استفاده از روش های آماری)
- جمع آوری داده های شاخص های سه ماهه عملکردی
- استخراج گزارش درصد تلفن های پرتکرار
- استخراج گزارش درصد خدمت گیرندگان فاقد تلفن همراه
- استخراج گزارش درصد ثبت تلفن همراه
- تهيه گزارشات دوره اي و بررسي تغييرات و تحولات زماني و مكاني هريك از موضوعهاي مورد نياز
- گزارش ارائه خدمات کارشناسی و پاسخگویی به نیازها و درخواستهاي آماري
- تجزيه وتحليل، نتيجه گيري وتعبير و تفسيرهاي اطلاعات آماري
- برگزاری، مشارکت و شرکت در سمینارها، کارگاه ها و برنامه های آموزشی.
- پاسخ به کلیه مکاتبات و اقدامات مورد نیاز
-پایش واحدهای محیطی براساس برنامه تنظیمی و ارائه پس خوراندهای لازم و پیشنهاد مداخلات لازم برای بهبود برنامه در سطح شهرستان
-همکاری بین بخشی براساس سیساتهای ابلاغی دانشگاه و معاونت بهداشتی
برنامه ها
ردیف |
عنوان |
1 |
جمعیت و سرشماری |
2 |
ثبت و طبقه بندی مرگ و میر |
3 |
پرونده الکترونیک سلامت |
4 |
ارجاع الکترونیکی (سطح یک و دو) |
5 |
بازخورد ارجاع الکترونیکی (سطح یک و دو) |
6 |
نسخه الکترونیکی |
7 |
تحلیل عملکرد آماری |
8 |
ارزیابی خدمات ارایه شده |
9 |
پایش و ارزشیابی |
10 |
مدیریت و پشتیبانی محتوای نرم افزار |
11 |
تدوین و جمع آوری داده ها |
12 |
عملکرد جمع وزنی کاربران |
13 |
درصد یکبار خدمت |
14 |
شاخص های تلفن همراه |
15 |
سامانه سیب |
16 |
مشارکت در طرح های تحقیقاتی |
هدف کلی:
- ترویج بکارگیری پژوهش های کاربردی در حل مشکلات سلامت
- ایجاد امکان دسترسی آسان به اطلاعات در تصمیم گیریهای مراقبتهای اولیه بهداشتی
اهداف اختصاصی
- تعیین مدل پژوهشی کاربردی در نظام مراقبتهای اولیه بهداشتی
- تعیین بسته شاخصهای مدیریتی در سطح شهرستان
- برگزاری دوره های آموزشی مدیریت اطلاعات
استراتژی ها :
- تحلیل وضعیت موجود نظام اطلاعات مراقبتهای اولیه بهداشتی : نظام آماری رسمی – نظام غیر رسمی – تحلیل – انتشار – استفاده – تولید دانش
- طراحی مدل پژوهش های کاربردی در سطح نظام ارائه مراقبتهای اولیه بهداشتی
- طراحی نظام اطلاعات یکپارچه مراقبتهای اولیه بهداشتی
- طراحی نظام اطلاعات مدیریت مراقبتهای اولیه بهداشتی
- طراحی بسته های آموزش مدیریت اطلاعات سلامت
- تعیین شاخصهای کلیدی عملکردی فرایندهای خدمت و پشتیبانی و مدیریت
- تعریف بسته های اطلاعاتی مدیران شهرستان
- سطح بندی شاخصهای عملکردی و تصمیم گیری
- تدوین بسته تهیه عملکرد در سطوح سه گانه ارائه خدمت ،شهرستان
- اجرای نظام الکترونیک پرونده خانوار
- اجرای نظام الکترونیک مراقبت بیماریها
- اجرای نظام ارجاع الکترونیک (سطح یک و دو)
- اجرای نسخه نویسی الکترونیکی
- بکارگیری نمودارهای کنترل در نظام مراقبتهای اولیه بهداشتی
- تدوین سایت مدیریت فناوری اطلاعات سلامت
- اطلاع رسانی وضعیت سلامت شهرستان
فرایندهای کلیدی:
با توجه به رسالت تعریف شده برای این گروه فرایندهای زیر باید در سطح مرکز بهداشت استان طراحی و بکار گرفته شوند
فرایندهای کلیدی :
با توجه به رسالت تعریف شده برای این گروه فرایندهای زیر باید در سطح مرکز بهداشت استان طراحی و بکار گرفته شوند :
1- نگهداری نظامهای اطلاعاتی
2- مدیریت اطلاعات مراقبتهای اولیه بهداشتی
شاخصهای ارزشیابی عملکرد گروه :
1- میزان دسترسی به اطلاعات موردنیاز در سطوح سه گانه
2- درصد فرایندهای برخوردار از نظامهای اطلاعاتی یکپارچه
1- جمعیت و سرشماری
مديران نظام سلامت به منظور برنامهريزي براي بهداشت و درمان در سطحوح مختلف ، ارزيابي عملكرد گذشته و مقايسه با وضع كنوني، ارزيابي اهداف برنامههاي توسعه، مقايسه ميان عملكرد واحدهاي مختلف و ... ، نيازمند تعيين شاخص ها در بخشهاي مختلف هستند.براي محاسبه شاخصها به داده هاي خام نيازمنديم.که اصلی ترین روش جمع آوری داده های خام مورد نياز براي محاسبهي شاخصها سرشماری می باشد .
2- ثبت و طبقه بندی علل مرگ و میر
ثبت مرگ بعنوان یکی از وقایع چهارگانه اصلی در جامعه، برای مداخله ها و برنامه های بهداشتی براساس اندازه گیری " بار بیماریها “ ( Burden of Disease ) با این ابزار می توان قضاوت و برنامه ریزی کرد.
3- پرونده الکترونیک سلامت
سامانه سیب به منظور بلوک بندی و ساختار شبکه، فهرست نیروی انسانی، ثبت جمعیت، ارزیابی جمعیت ، مراقبت بیماری، پیگیری، گزارش دیتاهای ثبت شده، نگهداری ، به روزرسانی اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت ، مجموعهای الکترونیکی از سوابق پزشکی بیمار که تشخیصها، داروها، برنامههای درمانی، آزمایشها و نتایج آزمایشگاهی، آلرژیها، و… را شامل میشود طراحی و پیاده سازی گردیده است.
4- ارجاع الکترونیکی (سطح یک و دو)
ارجاع یک فرایند ارتباطی دو طرفه بین پزشکان مراقبت های اولیه سلامت و متخصصان بیمارستان ها است که هر دو نقش مهمی دارند.
5- بازخورد ارجاع الکترونیکی (سطح یک و دو)
بازخورد ارجاع سطح دو به سطح یک از از اهمیت بالایی برخوردار هست که در پرونده خدمت گیرنده ثبت می شود
6- نسخه الکترونیکی
تجویز نسخه الکترونیک به ارائه دهندگان خدمات مراقبت سرپایی اجازه می دهد تا نسخه ها را به صورت الکترونیکی به داروخانه ارسال کنند و می تواند یک سیستم مستقل یا بخشی از یک سیستم الکترونیکی ثبت پرونده سلامت باشد.
ثبت خدمات پزشکی، آزمایشگاهی، تصویربرداری ها و خدمات پاراکلینیکی را می توان با نسخه الکترونیکی تجویز کرد
7- تحلیل عملکرد آماری
بکارگیری تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات از مهمترین ابزاری است که امروزه در تمامی سطوح ضروری است و مدیران بهداشتی و درمانی نه تنها از این قاعده مستثنی نیستند , بلکه با توجه به هدف نهایی تشکیلات بهداشت و درمان بکارگیری تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.
8- ارزیابی خدمات ارایه شده
زمینه و هدف خدمات بهداشتی اولیه بخش جدایی ناپذیر سیستم سلامت هر کشوری را تشکیل می دهد و بررسی کیفیت زندگی جزء اساسی در ارزشیابی کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی است. ارزیابی کیفیت خدمات مراقبت بهداشتی اولیه و تاثیر آن بر کیفیت زندگی دریافت کنندگان خدمت از اهمیت بالایی برخوردار می باشد
9- پایش و ارزشیابی
پايش ، نظارت و سنجش و ثبت نحوه اجراي فعاليت ها به منظور كنترل برنامه است .پايش بايد جامع ، پويا ، گويا و موثر باشد. اطلاعات و نتايج حاصل از پايش بايد به طور دقيق تحليل شود و علتهايي كه موجب تقويت يا تضعيف برنامه شده است و نيز فرصت هائي كه وجود داشته و تهديدهائي كه در كمين برنامه بوده مشخص گردد.
10- مدیریت و پشتیبانی محتوای نرم افزار
پس از تدوین ، تهیه و استقرار سامانه، باید از نظر محتوایی مورد مدیریت و پشتیبانی قرار بگیرد که این امر توسط گروه آمار و تحلیل عملکرد صورت می گیرد.
11- تدوین و جمع آوری داده ها
برای داشتن چشم اندازهای بلند مدت و کوتاه مدت داشتن جامعه آماری دقیق از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، از این رو تدوین و جمع آوری داده ها باید با دقت بیشتری انجام گیرد.
12- عملکرد جمع وزنی کاربران
به ازای ارائه خدمات توسط کاربران و ثبت در سامانه سیب، جمع وزنی متناسب با آن برای کاربر مورد نظر ثبت میگردد، این ضرایب نسبت به هر خدمت و هر کاربر متفاوت می باشد.
13- درصد یکبار خدمت
درصد جمعیتی که حداقل یکبار خدمت گرفته اند نسبت به کل جمعیت تحت پوشش دارای اهمیت زیادی می باشد.
14- شاخص های تلفن همراه
ثبت تلفن همراه در پرونده خدمت گیرندگان به دلیل ارسال پیامک های نظرسنجی ، همچنین دسترسی به پرونده الکترونیک سلامت توسط خدمت گیرندگان در واحدهای غیر از تحت پوشش فرد و پیگیری در صورت نیاز از آیتم های مهم و ضروری می باشد. از این رو تکمیل و تصحیح تلفن همراه در پرونده الکترونیک سلامت خدمت گیرندگان در اولویت کاری واحدهای بهداشتی قرار گرفته است.
15- سامانه سیب
با افزایش جمعیت و پیشرفت تکنولوژی های روز دنیا،نیاز به طراحی و اجرای سامانه ای که اطلاعات پزشکی ایرانیان را دربر داشته باشد، پیش از پیش حس می شد.کمبود این سامانه باعث شده بود تا تصمیم گیران کلان، امکان پیش بینی نیاز روز کشور در حوزه بهداشت و درمان را نداشته باشند و نتوانند برای آن پیش بینی و ذخیره سازی مناسبی انجام دهند.
سامانه سیب به منظور بلوک بندی و ساختار شبکه، فهرست نیروی انسانی، ثبت جمعیت، ارزیابی جمعیت ، مراقبت بیماری، پیگیری، گزارش دیتاهای ثبت شده، نگهداری ، به روزرسانی اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت ، مجموعهای الکترونیکی از سوابق پزشکی بیمار که تشخیصها، داروها، برنامههای درمانی، آزمایشها و نتایج آزمایشگاهی، آلرژیها، و… را شامل میشود طراحی و پیاده سازی گردیده است
16- مشارکت در طرح های تحقیقاتی
مشارکت در انجام طرح های تحقیقاتی و دانشجویی کشوری، منطقه ای و استانی در زمینه های مرتبط از جمله فعالیت های گروه آمار و تحلیل عملکرد می باشد.
گروه هدف برنامه : کلیه واحدهاي بهداشتی و درمانی تحت پوشش
هدف کلی: ایجاد زیر ساخت هاي بهداشتی در ارائه خدمات
اهداف اختصاصی:
- امکان سنجی ساماندهی و یکپارچه سازي سامانه هاي ثبت اطلاعات سلامت
- تقویت واحد آمار به منظور ثبت و تجزیه و تحلیل داده هاي آماري
-
- پایش و ارزشیابی هوشمند (الکترونیک) از برنامه ها از طریق سامانه سیب
شاخص ها: