معرفی سامانه شکایات 190
سامانه رسیدگی به شکایات مردمی 190 مستقر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت شبانه روزی و با حضور تمام وقت کارشناسان، آماده دریافت و رسیدگی فوری به شکایات شهروندان در زمینه مشکلات بهداشتی و درمانی و دارویی در سراسر کشور است.
سامانه رسیدگی به درخواست های مردمی 190 دارای داخلی های زیر است:
- طرح شکایت و مشکلات مربوط به اورژانس 115
- ارائه مشکلات در زمینه بهداشت محیط، بهداشت حرفهای و طب کار
- دریافت مشاوره دارویی یا اعلام مشکلات تامین دارویی
- طرح مشکلات مربوط به پذیرش و رسیدگی به بیمار
- طرح شکایات دریافتی پزشکان یا مراکز بهداشتی درمانی
- پس از طرح موضوع ، از اپراتور سامانه، یک کد رهگیری دریافت میشود. با این کد میتوان جوابیه شکایت را پیگیری کرد.
شرح وظایف واحد رسیدگی به شکایات
- دریافت شکایات حضوری،تلفنی و مکتوب مراجعین از واحدها و کارکنان دستگاه ها
- انجام مکاتبات جهت دریافت مستندات، بررسی و تحقیق پیرامون صحت و سقم موضوع شکایات و پیگیری تا اخذ نتیجه نهایی به منظور پاسخگویی به شاکی و ارائه گزارش به مقام مافوق
- پیگیری، بررسی و ارائه پاسخ به هنگام به شکایات ثبت شده در سامانه 190
- اعلام تذکر به مراکز با توجه به تخلف صورت گرفته
- راهنمایی و مشاوره ارباب رجوع جهت طرح شکایت
- همکاری و پاسخگویی در خصوص مراجعات به نهادهای نظارتی و بازرسی
- جمع بندی شکایات و تجزیه و تحلیل علل بروز آن
- تهیه گزارش های دوره ای از فعالیت های انجام شده و ارائه به مقام مافوق
فرآیند رسیدگی به شکایت